Aktsomhetsvurderinger
Om Regnskapsinnsikt
Regnskapsinnsikt er et norsk bedriftsrapporteringsverktøy for regnskapsførere, økonomiansvarlige og andre med rapporteringsbehov. Vi tilbyr et skybasert program på abonnementsbasis, etablert i 2025. Vår forretningsmodell er å hjelpe bedrifter med å minimere tiden brukt på rapportering, avvikssøk og visualisering av regnskapsdata, slik at de kan fokusere på verdiskapende aktiviteter.
Vårt største bidrag til bærekraft er å effektivisere og forenkle regnskaps- og rapporteringsprosesser for små og mellomstore bedrifter. Vi tar vårt samfunnsansvar på alvor og søker å ta valg som er til beste for både våre kunder og samfunnet.
Forankring av ansvarlighet i virksomheten
Regnskapsinnsikt har forankret arbeidet med bærekraft og ansvarlighet på følgende måter:
- Retningslinjer for ansatte og leverandører, med fokus på etisk forretningspraksis
- Bærekraft er inkludert i våre innkjøpsprosesser
- Innehaver har ansvar for å følge opp arbeidet med bærekraft
Leverandørkjede og forretningspartnere
Regnskapsinnsikt benytter seg hovedsakelig av følgende typer leverandører:
- IT-infrastruktur og skytjenester: Serverkapasitet og datalagringstjenester (i hovedsak i Norge)
- Programvareleverandører: Lisenser til utviklingsverktøy og driftsverktøy
- Konsulenter og IT-ekspertise: Spesialisttjenester innen utvikling og IT-sikkerhet
- Kontorfasiliteter: Leie av lokaler og kontorrekvisita
- Andre tjenester: Revisjon, juridisk rådgivning og markedsføringstjenester
Aktsomhetsvurdering og identifisering av risiko
Metodikk for aktsomhetsvurderinger
I tråd med OECDs retningslinjer har vi gjennomført aktsomhetsvurderinger for vår egen virksomhet og vår leverandørkjede. Prosessen har fulgt disse trinnene:
- Kartlegge negative konsekvenser: Systematisk gjennomgang av alle forretningsområder og leverandørkategorier for å identifisere faktiske og potensielle negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
- Iverksette tiltak: Utvikling og implementering av forebyggende og avbøtende tiltak for identifiserte risikoer.
- Følge opp tiltakene: Etablering av systemer for å følge opp om tiltakene har fungert etter planen.
- Kommunisere med berørte interessenter: Åpen dialog med interessenter om hvordan vi håndterer risiko.
Resultater av aktsomhetsvurderingene
Gjennom våre aktsomhetsvurderinger har vi identifisert følgende områder med potensiell risiko:
- IT-infrastruktur og skytjenester: Lav til moderat risiko knyttet til arbeidsforhold hos leverandører av datasentertjenester
- Programvareleverandører: Lav risiko knyttet til menneskerettigheter og arbeidsforhold
- Konsulenter og IT-ekspertise: Lav risiko for brudd på anstendige arbeidsforhold
- Kontorfasiliteter: Moderat risiko knyttet til arbeidsforhold for renholdspersonell
Vi har ikke identifisert noen faktiske negative konsekvenser for menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold i vår virksomhet eller leverandørkjede.
Tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser
Basert på vår risikovurdering har vi implementert følgende tiltak:
- Leverandørkrav og -oppfølging: Vurderer nye leverandører basert på relevante kriterier
- Interne prosesser: Inkludert bærekraft som et kriterium i innkjøpsprosesser
- Rutiner for å sikre mangfold i rekrutteringsprosesser
- Regelmessig gjennomgang av lønnsnivåer for å sikre likelønn
Oppfølging og videre utvikling av tiltak
Vi følger opp våre tiltak gjennom:
- Årlig evaluering av status på implementerte tiltak
- Årlig revisjon av aktsomhetsvurderinger og risikobilde
Kommunikasjon med interessenter og rettighetshavere
Regnskapsinnsikt ønsker en åpen og transparent dialog med alle berørte interessenter og rettighetshavere. Vi kommuniserer med interessenter på følgende måter:
- Publisering av denne bærekraftsrapporten på våre nettsider
- E-postadresse for henvendelser om bærekraft: [din e-post]
Konklusjon og veien videre
Regnskapsinnsikt tar sitt samfunnsansvar på alvor og arbeider kontinuerlig for å sikre at vår virksomhet og leverandørkjede overholder kravene til bærekraft, menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. I 2026 vil vi særlig fokusere på:
- Ytterligere forbedring av leverandøroppfølgingen
- Styrket involvering av ansatte i bærekraftsarbeidet
Underskrift og godkjenning
Denne redegjørelsen er godkjent og underskrevet:
Oslo, 5. oktober 2025
Filip Nikitas Metallinos Log
Innehaver, Regnskapsinnsikt